Kumpulan resep memasak makanan, aneka kue, info kesehatan, dan tips

Buat Duit Dengan Google AdSense

Google AdSense adalah program perkongsian pendapatan dari pada pengiklanan yang disediakan oleh google. Caj yang dikenakan oleh google kepada pengiklan akan dikongsi bersama diantara pemilik laman web ataupun publisher (penerbit) yang meletakan iklan google di laman web mereka. Google akan membayar setiap klik pada iklan mereka dan membawa pelawat kepada iklan pelanggan mereka. Dengan kata lain, Anda membantu google membawa pelawat kepada pengilan mereka dan Anda diberi ganjaran dalam bentuk pengkongsian pendapatan hasil dari pada caj iklan yang dikenakan.
google adsense

Apabila pelawat mengklik pada iklan google yang diletakan pada laman web Anda, Anda mendapat duit. Lebih banyak klik yang dilakukan pada iklan Anda, lebih banyak duit yang diperoleh menerusi google AdSense ini.

Iklan Google AdSense disedakan supaya mudah dibaca dan diasimilasikan pada laman web Anda. Bentuk iklan ini juga berdasarkan teks dan image yang seakan-akan sebagian dari pada reka bentuk laman web Anda. Iklan ini tidak mengganggu konsentrasi pelawat ataupun menenggelamkan apa yang ingin Anda sampaikan di laman web Anda. Pasti Anda pernah melihatnya dan mungkin Anda juga pernah mengklik pada iklan AdSense secara tidak sengaja. Pemilik laman web itu juga mendapat duit dari pada klik yang Anda lakukan.

Jangan khawatir untuk klik pada iklan AdSense apabila Anda tertarik dengan iklan AdSense itu. Mungkin apa yang ditawarkan oleh pengiklan dapat membantu menyelesaikan masalah Anda. Hasil penjualan produk pengiklan menggalakan bagi pengiklan lain menjadikan Google sebagai salah satu cabang pengiklan mereka. Ini membuatkan peluang bagi Anda menjana pendapatan menerusi Google AdSense lebih tinggi karena jumlah iklan yang banyak.

Kebiasaannya, Google akan membayar antara USD 0.001 hingga USD 50.00 bagi setiap klik yang terhasil. Nilai ini bergantung pada kata kunci laman web Anda dan nilai yang debida pengiklan. Lebih tinggi nilai bidaan kata kunci itu, lebih tinggi kemungkinan yang Anda peroleh menerusi setiap klik. Para penggiat Google AdSense memanggil kata kunci ini sebagai high paying keyword (kata kunci bernilai tinggi).

CPC adalah singkatan bagi cost per click atau anggaran nilai bidaan bagi setiap kata kunci apabila pengiklan Google AdWords membidanya. Kata kunci yang berkaitan dengan web hosting adalah yang tertinggi dibida oleh pengiklan.

Ketinggian nilai bidaan bergantung kepada industri tertentu. Antara industri yang mempunyai kadar carian yang tinggi dan mempunyai nilai bidaan yang tinggi adalah perbankan, keuangan, kesehatan, internet dan banyak lagi. Pengiklan sanggup membida kata kunci pada nilai yang tinggi karena peluang yang diperoleh tinggi.

Robot atau lelabah search engine (engine carian) Google dinamakan Googlebot. Robot ini merayu dari satu laman web ke laman web lan yang ada di internet bagi mencari maklumat terbaru supaya disenaraikan di search engine Google. Laman web yng mempunyai kandungan terbaru dan unik akan disenaraikan di keputusan carian Google setelah Googlebot melayani laman itu. Google AdSense juga mempunyai robot khas bagi menentukan iklan yang keluar di laman web Anda.

Bagaiman iklana disiarkan di laman web?

Anda dibenarkan login ke laman Google AdSense setelah permohonan Anda sebagai publisher diluluskan oleh kaki tangan Google. Anda perlu memilih jenis dan bentuk iklan yang ingin digunakan dan menjana kode AdSense. Kode ini pula perlu dimasukkan pada laman web Anda. Pada ruang yang ingin dijadikan ruangan iklan pada laman web Anda.

Iklan AdSense akan mula disiarkan selepas 10 menit kode AdSense dimasukkan ke laman web Anda. Apabila ada pelawat laman web Anda mengklik pada iklan itu, bermakana Anda mulai menjana uang dari Google AdSense.

Sampai sini dulu artikel tentang cari duit dengan Google AdSense. Semoga menambah wawasan Anda dan bermanfaat untuk Anda.
Tag : Bisnis
0 Komentar untuk "Buat Duit Dengan Google AdSense"

Back To Top